ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף היום בדיון בכנסת של הוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית.נתניהו:ב-2015 השקענו 15 מיליארד שקל בחברה הערבית.
יו"ר הוועדה חה"כ מנסור עבאס בפתח הישיבה: "החברה הערבית משוועת לפתרון לבעיית הפשיעה והאלימות בקרבה. אני כאן כדי לייצג את האב והאם שאיבדו את בנם, את כל מי שאיבדו את יקיריהם, כל מי שנרצח על לא עוול בכפו. עבור כל הנשים שנרצחו על הערך הפרימיטיבי של כבוד המשפחה ועבור על אלה שעלולים להיפגע בעתיד. עבור הדור הבא שזכותו לגדול בסביבה בטוחה, האזרח הערבי שאיבד את תחושת הביטחון האישי ועבור הערך ש קדושת החיים והזכות לחיות בכבוד ובביטחון"
נתניהו נשא נאום משלו."בדקתי מה עשו הממשלות בראשותי, מבחינת הקצאת משאבים, לסגירת פערים בחברה הערבית – חלק אורגני מהחברה הישראלית. מצאתי שמ-2010 ההקצאות שלנו עולות בהיקפים גדולים על כל מה שהוקצה על ידי ממשלות קודמות, ב-60 שנה שקדמו לכך.
ב-2010 אנחנו שמנו את החלטת הממשלה על פיתוח כלכלי ב-13 יישובים ב-780 מיליון שקל.
ב-2011 – החלטה על פיתוח היישובים הבדואים בדרום עם 1.2 מיליארד שקל.
ב-2012 – החלטה על קידום התעסוקה במגזר הערבי בעלות 730 מיליון שקל.
ב-2015 ההחלטה הגדולה, החלטה 922, השקענו 15 מיליארד שקל כולל הארכה, חלק מזה בוצע, זה חלק גדול, אבל אנחנו רוצים לאפשר את המימון של הכל. סכומים חסרי תקדים. כולכם יודעים את זה.
ב-2016 החלטת ממשלה 1402, על חיזוק הביטחון האישי במגזר הערבי ובמזרח ירושלים – 2 מיליארד שקל. אבל במסגרת ההחלטה הזאת אנחנו בנינו סוף סוף תחנות משטרה. תכננו 14 או 13 תחנות, בנינו 8 ועוד היד נטויה. אנחנו צריכים לעמוד בזה.
אני אומר לכם את כל הדברים האלה קודם כל מבחינה עובדתית, כדי להבין שזה משקף תפיסת עולם, תפיסת עולם שאני ירשתי מחוזה המדינה הרצל, ואחר כך ז'בוטינסקי, ומהמסגרת המשפחתית שלי. זאת תפיסה, שבניגוד לכל הדימויים וכל הדברים, זה הדבר האמיתי. כל ילד וילדה ביישוב ערבי, ביישוב דרוזי, או נוצרי, או בדואי או צ'רקסי, כולם אזרחי המדינה ומגיע להם את אותם שירותים בסיסיים שמגיעים ליתר אזרחי המדינה. זה מחייב סגירת פערים, ועשינו לא מעט ויש שיפור גדול. אתם רואים את זה גם במספר הצעירים הערביים וצעירות עם תארים אקדמיים, עם כניסה לתחום המקצועי והטכנולוגי, ואפילו כניסה מובילה להרבה תחומים. אחרי תחומים רבים, יש לנו עוד מלאכה לפנינו, אבל יש עוד שינויים.
אני שמעתי גם מראשי ישובים, אנחנו עובדים איתם בצמידות על השינויים התשתיתיים שחלו במקומות רבים. אתם מכירים את זה, אני לא רוצה לפרט את כל מה שנעשה ביישובים. בוודאי לא רק הנציגים שפה בכנסת, ראשי הערים, אלא גם התושבים עצמם רואים את זה. רואים את זה פתאום בתחבורה הציבורית שיש, או שירותי ביוב שפתאום קיימים, או שירותים רבים אחרים שבמאה ה-21 כל אזרח ואזרחית, כל ילד וילדה בישראל, כל ילד וילדה בלי יוצא מן הכלל צריכים להנבת מזה.
אני רוצה לגעת בנושא של הישיבה הזאת, זו לא הפעם הראשונה שאני יושב ודן בנושא בין כותלי הכנסת. אני לעולם לא אשכח ישיבה אחרת שבה ישבה לידי אישה צעירה שסיפרה לי על רצח בעלה, והיא רעדה. זה היה מזעזע. זה לא נגע לליבי, זה קרע את הלב. היא חיה בטרור והדבר הזה מאוד דרבן אותי לקדם את התכנית שאנחנו מדברים עליה עכשיו, ושאנחנו צריכים להשלים אותה ולהזניק אותה מחדש. להשלים את תחנות המשטרה, ולבוא, בגישה הוליסטית, שמטפלת גם בשאלות האבטלה של צעירים שאני רואה ששם יש ירידה בהשתתפות של צעירים בשוק העבודה, וזה לפני הקורונה, וזה מאוד הפתיע אותי.
אנחנו משנים את פניה של מדינת ישראל ואנחנו משנים גם את פניו של המזרח התיכון.
ושיתוף פעולה בין יהודים וערבים בין ישראלים ומדינות ערב, זה דבר שלא היה, פשוט לא היה. אפשרויות שנשמעו דמיוניות מתממשות לנגד עינינו. את המהפכה הזאת שאנחנו עושים מחוץ לגבולותיה של מדינת ישראל אנחנו צריכים לעשות גם בתוך גבולותיה של מדינת ישראל. אנחנו צריכים לעשות גם בתוך גבולותיה של מדינת ישראל, אבל מרכיב ראשון ללא ספק זה ביטחון אישי – זה מיגור פשע, זה מיגור כנופיות פשע, זה מיגור שלטון פחד, זה מיגור פרוטקשן, וכל הדברים שאתם יכולים לספר לי, ואני מודע להם, אני רוצה לעשות את זה בצורה כוללת. לא רק ללכת לשאלת מיגור הפשע. אני חושב שצריך גם חקיקות, ועזרה, ויושב ראש הכנסת נמצא כאן, ואני צריך אתכם, אני צריך את העזרה שלכם, של כולכם. אני מאמין בהצלחה הזאת, קודם כל כי יש כבר תוצאות. אני מאמין שאנחנו בכוחות משותפים, יכולים להשיג פה דברים מופלאים, ואנחנו עושים את זה.
בעניין הקורונה היה לנו שיתוף פעולה חשוב מאוד בגל הראשון, והציבור הערבי הקדים ציבורים רבים אחרים בכך שהוא פעל בחכמה ותבונה, כולל מנהיגי הדת. הם פעלו בחכמה והצלחנו לשטח את הקורונה בציבורים, בישובים ערבים, בערים מעורבות, במקומות רבים. עכשיו אנחנו רואים תופעה הפוכה, שעיקרה כרגע עלייה, שאני חושב שהיא נובעת בראש ובראשונה מריבוי החתונות, לפי מה שאני שומע. אני מבקש גם כאן את שיתוף הפעולה שלכם כמנהיגי ציבור, לדבר אל הציבור, להסביר לו שכולנו כאן ערבים זה לזה, שאנחנו אומרים "כל ישראל ערבים זה לזה", זה כל אזרחי ישראל, אנחנו ערבים זה לזה. אם כל שניים חובשים מסכה, ושומרים מגע, אין מגיפה, ואז כמעט הכל נפתח, עד הבאת החיסון. אני אומר לכם שאני עובד על זה במרץ רב מול מנהיגי העולם, כולל מנהיגים ערביים, איך להביא הנה מילוני חיסונים. זה בדרך, זה נראה לי בעין, אני רואה את האור בקצה המנהרה. זה לא בעוד שנים, זה בעוד חודשים.
אם זה בעוד חודשים, אנחנו צריכים פשוט לשתף פעולה, הצלחנו להוריד את ישראל מרמת התחלואה הגבוהה בעולם לרמת התחלואה אולי הנמוכה באירופה, בין הנמוכות, אם לא הנמוכה ביותר. אבל אנחנו צריכים לשמר את זה. אני צריך את שיתוף הפעולה שלכם כמנהיגי ציבור ואת הציבור. לכן אני מסיים עם זה אבל מאמין גדול ביכולת שלנו להצליח יחד למען כל אזרחי המדינה".
בנובמבר 2019 הנחה ראש הממשלה בנימין נתניהו את מ"מ מנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ לעמוד בראש צוות מנכ"לים לטיפול בתופעות הפשיעה והאלימות בחברה הערבית. בצוות השתתפו מנכ"לי משרדי הממשלה הבאים: המשרד לביטחון פנים, משרד הפנים, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, המשרד לשוויון חברתי, משרד המשפטים, משרד השיכון, משרד הכלכלה, רשות המיסים, אגף תקציבים במשרד האוצר והמל"ל.
צוות המנכ"לים השלים את עבודתו והגיש לרה"מ נתניהו דו"ח המלצות מקיף וראשון מסוגו, ובו צעדים הנוגעים לתחומי האכיפה והטיפול בפשיעה, וכן צעדים ופעולות הנוגעות לתחומי מניעת האלימות. זאת מתוך תפיסה שעל מנת להביא לצמצום משמעותי של תופעות האלימות והפשיעה, אין להסתפק בטיפול ישיר בפשיעה החמורה והמאורגנת, אלא יש לתת מענה במקביל לגורמי השורש שמזינים אותה, לרבות נושאי חינוך, רווחה, תעסוקה וכלכלה.
הדו"ח מציג המלצות למענה מקיף ויסודי לפשיעה המאורגנת בחברה הערבית, באמצעות פעולות משולבות ומשותפות לרשויות האכיפה השונות, ובפרט אכיפה כלכלית. בנוסף מוצעים צעדים להרחבת האכיפה של עבירות אמל"ח, ייעול השימוש באמצעי אכיפה טכנולוגיים וכן השלמת מימוש התכנית הממשלתית להקמת תחנות משטרה נוספות ביישובים הערביים. כמו כן, הצוות ממליץ לחזק את יכולתה של הרשות המקומית להילחם באלימות בתחומה ובלחץ שמופעל על נציגי ציבור מצד גורמי פשיעה, על ידי אספקת כלים ותמיכה מצד משרדי הממשלה.
לצד טיפול בפשיעה החמורה, הדו"ח מציג המלצות לקידום השתלבות כלכלית-חברתית ומניעת הדרדרות לפשיעה ואלימות. בין היתר, מוצע להרחיב ולייצר כלים לשילוב צעירים ערבים בתעסוקה, לעודד הנגשה של כלים פיננסיים עבור אזרחים ובעלי עסקים, ולחזק מענים טיפוליים ומניעתיים בתחומי חינוך ורווחה, שהקשר שלהם למניעת פשיעה ואלימות מבוסס ומוכח.
רה"מ נתניהו הנחה את מנכ"ל משרדו לקבל את התייחסות חברי הוועדה לדוח בשבועיים הקרובים, ולהביא את הדוח לאישור הממשלה.
ח"כ עופר כסיף בדיון הוועדה למיגור הפשיעה בחברה הערבית:
"מאוד מאוד התרגשתי לשמוע ראש ממשלה שמזהיר מהערבים כסכנה דמוגרפית אומר פתאום שכואב לו על רצח בחברה הערבית.
שורש הבעיה הוא ביחס לאזרחים הפלסטינים כאל אויבים במקרה הרע או אורחים במקרה "הטוב". עד שהמדינה לא תקדם שוויון מהותי, לא יהיה פתרון אמיתי, שורשי ומלא לבעיית האלימות והפשיעה."
ח״כ ג׳אבר עסאקלה בוועדה למיגור הפשיעה בחברה הערבית:
״בכדי שהתוכנית למיגור האלימות והפשיעה בחברה הערבית תצליח ותניב תוצאות היא צריכה לתת מענה לכמה צרכים בסיסיים בחברה: ביטחון אישי, מקומות תעסוקה ופרנסה, השכלה, קורת גג, ואופק ועתיד.
התוכנית המוצעת לא עונה על הצרכים הללו, ומציעה רק שינויים על פני השטח בדוגמת עוד כוח משטרתי ועוד תחנות משטרה״.